Informace pro rodiče - programy rodiče s dětmi 0-1 rok

Milí rodiče, rádi bychom Vám poskytli několik základních informací týkajících se připraveného prostředí v Montessori centru a programu, který navštěvujete. Uspořádanost a řád v celém prostředí podporuje přirozený vývoj dítěte a dospělému usnadní samostatný pohyb.  Během programu můžete postupně rozeznávat vývojové principy a pravidla, která praktikuje v přístupu k dětem nejen vyučující lektor, ale může si je osvojovat každý dospělý. Dítě se učí na příkladném chování lidí ve svém okolí. 

Přijměte provázení jednotlivými oblastmi Centra

Rodič zanechá kočárek ve vstupní chodbě (kočárek se spícím dítětem ve vnitřní chodbě) a do šatny vstupuje s dítětem (autosedačku nebo šátek vezme s sebou).

Šatna

  • Vstup do šatny je nejdříve 5 minut před začátkem programu.
  • V šatně si nejdříve odloží rodič – přezuje se, pro obuv je připraven dřevěný rošt (snažíme se o dodržení posloupného řádu patami ven – dítě sleduje řád i u dospělých).
  • Pro vstup na koberec ve třídě je nutno mít ponožky (na koberci leží i velmi malá miminka).
  • Pro svrchní oblečení je připraven věšák pro dospělé. Mikinu nebo svetr je třeba uložit do příruční tašky, kterou si dospělý bere s sebou do třídy.

Potom se dospělý plně věnuje dítěti.

  • Dítě (nebo rodič) si vybere místo označené číslem. 
  • Věci nepotřebné pro pobyt v Centru uloží rodič do horní poličky.
  • Obuv dítěte odkládá do nejspodnější části poličky patami ven.
  • Kabát nebo bundu pověsí za poutko na háček.
  • Čepici nebo klobouček pověsí na háček nebo uloží na spodní plochu poličky.
  • Mikinu nebo svetr skládá na stolečku podle předlohy na stěně a uloží na spodní plochu poličky.
  • Na spodní poličku rovná oblečení v pořadí, v jakém si jednotlivé části oděvu svléká.
  • Tašku s věcmi pro dítě si odnáší do třídy.

Šatnu používáme k převlékání a přezouvání.

Třída

  • Po vstupu do třídy rodič ukládá příruční tašku nebo batoh na úložnou plochu vpravo pod oknem.
  • Rodič i dítě si umyjí ruce v koupelně, kde je také přebalovací pult.
  • Dítě (nebo rodič) si vyndá ze svého batůžku krabičku s jídlem a láhev s pitím.
  • Ve  třídě si pro ležící dítě vezme pěnovou modrou podložku a na ní dá vlastní jednobarevnou  plenu nebo látku. Modré podložky se umísťují kolem elipsy. Pro utírání použitých pomůcek si rodič přinese navlhčenou žínku.

Kuchyňka

  • Dítě uloží krabičku a láhev na tácek (úložná plocha, parapet), který má shodné číselné označení s vybraným  místem v šatně.
  • Vybere si místo u stolu (podle výšky stolu), nachystá si prostírání.
  • Na prostírání přinese talířek a hrnek s nápojem.
  • Na přípravném stolku je aktivita krájení (příprava jídla na talířek).

Program:

A. půl hodina

  1. příprava pracovní plochy
  2. klidná procházka jednotlivými oblastmi Centra (dítě vstřebá řád a uspořádanost)
  3. práce s pomůckami a sdílení rodičů
  4. obrázky nabízené dítěti k rychlému sledování
  5. na plnou elipsu druhově shodné předměty na zkoumání

B. půl hodina

  1. čtení z knihy, poslech hudby, vnímání uměleckého díla, architektury (s představením autora a názvu díla)
  2. různé rodičovské aktivity i v cizím jazyce
  3. krátké vzdělávání (témata k současnému rozvoji dětí ve skupince)

C. půl hodina

  1. písně a říkadla na elipse
  2. pohybová aktivita
  3. práce se zvonečky
  4. úklid a odchod

Šatna

  • Šatna slouží pouze k aktivitě převlékání a přezouvání.
  • Při odchodu používáme opačný postup, nejdříve se obléká dítě, potom rodič.

Omluvy

  • Pokud se nemůžete své lekce zúčastnit, je vhodné tuto informaci sdělit lektorům nebo emailem – info@montessori-brno.cz nebo sms na čísle:732859257.
  • V případě neúčasti můžete za sebe poslat náhradníka, tuto informaci nám sdělte.

Další vzdělávání

Aby rodiče mohli vědomě doprovázet své dítě v přirozeném vývoji, je žádoucí, aby se sami vzdělávali v oblasti Montessori pedagogiky (kurz Montessori pedagogika I, pravidelné přednášky, workshopy,…). Více informací v kanceláři nebo na webových stránkách www.montessori-brno.cz.